Statens innkjøpssenter – kort informasjon
Statens innkjøpssenter
Statens innkjøpssenter skal inngå og forvalte avtaler for statlige virksomheter. Avtalene som inngås vil være obligatoriske for alle virksomheter i statlig forvaltning.
Obligatorisk, men mulighet til å velge
Virksomhetene kan velge å ikke delta i enkeltkonkurranser dersom de finner det hensiktsmessig. Statlige selskaper kan slutte seg til ordningen og bruke avtalene hvis de ønsker det.
Rammeavtaler beregnet for stort volum
Senteret vil gjøre avtaler på områder med stort volum og der behovene hos virksomhetene er like og kravene generelle. Det typiske vil være at det er lite behov for lokal tilpasning av avtalene.
Virksomhetene påvirker
Statens innkjøpssenter vil legge vekt på dialog med statlige virksomheter for å finne frem til områder der det er mest gunstig å inngå avtaler. Både dialog med statlige virksomheter og leverandørmarkedet skal støttes av digitaliserte prosesser. Målet er å oppnå effektiv konkurransegjennomføring og optimale innkjøpsprosesser.
Kjøp gjennom webbutikk
Senteret planlegger å etablere en statlig webbutikk som ansatte kan bruke til å gjøre effektive innkjøp. Dette vil være et tilbud i tillegg til Ehandelsplattformen og virksomhetenes interne innkjøpssystemer.
Statens innkjøpssenter skal evalueres innen det er gått fire år. En videreføring av Statens innkjøpssenter vil da bli vurdert.
Forventer lavere priser og mer elektronisk handel med nytt innkjøpssenter
Departementet skriver at innkjøpsordningen vil omfatte cirka 10 årsverk og være tilknyttet Difi. Ordningen vil bli finansiert innenfor eksisterende rammer gjennom rammeoverføringer fra departementene. Enheten opprettes for fire år og skal evalueres i løpet av denne perioden før det tas endelig stilling til videre drift, form og finansiering.
Ordningen gjelder alle sivile virksomheter som tilhører statlig forvaltning, forstått som alle virksomheter som omfattes av staten som juridisk person. Virksomheter som tilhører Forsvaret vil kunne slutte seg til ordningen på frivillig grunnlag, men deltakelse er ikke obligatorisk for Forsvarets militære eller sivile enheter.
Departementet skriver at virksomheter som allerede har inngått innkjøpsavtaler for varer eller tjenester som blir omfattet av en ny, sentral rammeavtale for staten, må fullføre avtalt periode for sin løpende avtale. Deretter forutsettes virksomhetene å gjøre bruk av den sentrale rammeavtalen for staten og (etter kontakt med Difi) gjøre avrop på denne.
Kilder: VerdiNor kons., Regjeringen, Difi