RÅDGIVNING OG BISTAND TIL OPPDRAGSGIVERE
– offentlige anskaffelser og anbud

DET OFFENTLIGE SKAL GJENNOMFØRE ANSKAFFELSER KORREKT.
Ekstern bistand er ofte nødvendig for å kunne gjennomføre.

KONTAKT OSS – VI KAN BIDRA

Det samlede innkjøp av varer og tjenester for offentlig sektor utgjorde over 600 milliarder kroner i 2021. Offentlige innkjøp utgjør om lag 14 prosent av BNP. En årlig besparelse på 30 milliarder kroner tilsvarer over 200 000 barnehageplasser eller 350 000 plasser i grunnskolen. Tenk litt på det…

Økt profesjonalisering av innkjøpsprosessene i offentlig sektor gir gevinst.

VerdiNor-oppdragsgiver

  • Utarbeide eller revidere nødvendige retningslinjer og rutiner for anskaffelser
  • Styrke kompetansen og bevisstheten om regelverket for offentlige anskaffelser
  • Gjøre dokumentasjonen enklere og mer tilgjengelig i alle stadier av anskaffelsene
  • Øke bruken av konkurranse for anskaffelser under terskelverdiene
  • Sikre at rammeavtaler blir benyttet – unngå dyre innkjøp utenfor rammeavtale
  • Legge til rette for / etablere / videreutvikle e-handelssystem og eFaktura
  • Kompetanseheving – kurs
  • Sikre at anskaffelser blir gjennomført med god forretningsskikk og med høy forretningsetisk standard

Kostnadseffektive anskaffelser – bedre og enklere.

Vil du gjennomføre bedre anskaffelser med mulighetene som ligger i «Lov og forskrift om offentlige anskaffelser» (LOA/FOA)? Vårt team har hjulpet flere offentlige oppdragsgivere med å forbedre prosesser, tenkte langsiktig og mer effektivt – og gjennom det oppnå reell gevinst. Hva trenger du hjelp med?

Hjelp til strategiarbeid:

  • Sikre at anskaffelsene blir utført korrekt og effektivt
  • Realisere og måle konkrete resultater og gevinst
  • Videreutvikle en helhetlig anskaffelsesfunksjon
  • Videreutvikle og evaluere innkjøpssamarbeid

Hjelp til konkrete anskaffelser:

  • Konkrete mål og effektiviseringstiltak for aktuell anskaffelse
  • Etablere den rette organisasjonen / deltakelse i aktuell anskaffelse
  • Skrive attraktive spesifikasjoner for å tiltrekke seg flere aktuelle leverandører
  • Sikre at kravspesifikasjonen oppfattes korrekt av alle tilbydere
  • Opprette evalueringsmodell som sikrer at måling av leverandørenes kvalitet og pris blir enklere og mer korrekt
  • Bistand ved gjennomføring av komplett anskaffelse – fra behov til aktiv kontrakt, leverandøroppfølging
  • Sikre samfunnsansvaret i hver anskaffelse

Kontakt oss for en uforpliktende samtale:

    DITT NAVN:

    DIN E-POST ADRESSE:

    GEVINSTREALISERING!

    Gevinstrealisering innebærer å planlegge, organisere og gjennomføre med fokus på å hente ut gevinster av et tiltak, altså i dette tilfellet; anskaffelsen. Videre må man følge opp disse gevinstene slik at de faktisk blir realisert.

    Et konkret eksempel er anskaffelse og innføring av en eller flere nye IKT-løsninger. Disse medfører ofte behov for endringer i arbeidsoppgaver og i måten arbeidsoppgavene utføres på. Dette vil som regel bety endring i prosesser, kompetansekrav, roller og ansvarsforhold. Sammenslåing av enheter kan være aktuelt. Enkelte ganger kan derfor endringer i organisasjonen være en forutsetning for å hente ut de planlagte gevinstene. Tenk at en anskaffelse har slike konsekvenser…

    Kontakt oss   

    TA GREP!

    For å bedre offentlige anskaffelser og redusere ressursbruk både i næringslivet og det offentlige, ba næringsministeren tidligere alle offentlige innkjøpere om ikke å stille strengere krav enn nødvendig. Hvordan er dette mulig? Hvordan kan du tilpasse anskaffelsen til det som faktisk skal anskaffes, uten å gjøre feil? Vi kan hjelpe til med at kravene du stiller står i forhold til kontraktens art, omfang og kompleksitet. Det er som kjent opp til deg som oppdragsgiver å bestemme hvilke krav du skal stille.  Vi kan videre hjelpe deg med å bruke mulighetene i regelverket og dermed oppnå bredest mulig deltakelse fra markedet og økt konkurranse om «oppdraget». Dette kan vi gjøre samtidig som anskaffelsen blir enklere å gjennomføre!

    Hvordan?   

    Be om forslag til løsning:

    Gjennomfør flere gode og effektive anskaffelser!

    Be om hjelp til konkrete anskaffelser eller strategiarbeid.
    Be om forslag til løsning:

    VerdiNor lanserer LOA/FOA-app!

    En ny app som inneholder Lov om offentlige anskaffelser (LOA) og forskrift om offentlige anskaffelser (FOA) lanseres i løpet av 2021. Den nye appen vil være til stor hjelp for alle som jobber med offentlige anskaffelser, enten som offentlige oppdragsgivere eller private leverandører.

    LOA og FOA er patentbeskyttede varemerker.
    Beskyttet av VerdiNor AS.

    Nå får du hele lovteksten, ordliste, linker og konkrete råd på smarttelefonen din!
    Offentlige virksomheter, oppdragsgivere, som utarbeider og publiserer offentlige anskaffelser (kunngjøring av konkurranser) og private virksomheter som tilbyr sine varer og tjenester, er alle avhengig av å ha hele lovteksten (LOA/FOA) umiddelbart tilgjengelig. Lovteksten kan ofte virke vanskelig og uoversiktlig og søkemulighetene er begrenset. Hva er da mer naturlig enn at LOA/FOA gjøres tilgjengelig som egen app?

    I et stadig mer digitalisert samfunn har flere offentlige og private virksomheter tatt i bruk applikasjoner for mobil og nettbrett som støtte til mer vanlige informasjonskilder. De trykte lovsamlingene, veiledninger og spesialhefter benyttes fremdeles, men i større grad i en kombinasjon med de elektroniske verktøyene.

    I kontakt med flere potensielle brukere har vi fått mange og svært gode innspill på hva en slik app skal inneholde og presentere.
    Samtidig som du alltid har oppdatert lovtekst tilgjengelig, (behøver ikke mobil- eller nettdekning) er det lagt vekt på at appen skal være ditt eget oppslagsverk for LOA/FOA, med dine markeringer av spesielle paragrafer, avsnitt, setninger mm. Konkrete råd, veiledere, ordlister, linker mm. vil du også finne tilgjengelig – alt i én og samme app!

    Appen utarbeides og publiseres med basis i avtale inngått med Lovdata.

    Ønsker du å bli informert om nedlastningsinformasjon når appen lanseres? Skriv inn din e-post adresse:

    • VerdiNor.no - Rådgivning og bistand til oppdragsgivere
    • Rådgivning og bistand til oppdragsgivere
    • Rådgivning og bistand til oppdragsgivere

      Ja, send meg informasjon når ny app lanseres.

      MIN E-POST ADRESSE:

      Abonnér på nyhetsbrev: nyheter og fagstoff.

      Nyhetsbrev fra VerdiNor AS gir deg tilgang til alle våre relevante artikler og fagstoff innen området offentlige anskaffelser.
      Du mottar inntil 2 nyhetsbrev pr. måned. Abonnementet er kostnadsfritt og du kan når som helst melde deg av.

      VerdiNor_right_arrow

      Siste nytt og aktuelt fagstoff:

      • Hva er ESPD

      Hva er ESPD?

      mandag, 4. april, 2022|0 Comments

      Hva er ESPD? Det europeiske egenerklæringsskjemaet er en erklæring fra leverandørene om at de oppfyller angitte kvalifikasjonskrav og eventuelle utvelgelseskriterier, og at det ikke foreligger grunner for avvisning på grunn av forhold ved [...]