Endringer i forskrift om offentlige anskaffelser.

VerdiNor - offentlige anskaffelser forskrift

§ 1-1.Formål
Forskriften skal bidra til økt verdiskapning i samfunnet ved å sikre mest mulig effektiv ressursbruk ved offentlige anskaffelser basert på forretningsmessighet og likebehandling. Forskriften skal også bidra til at det offentlige opptrer med stor integritet, slik at allmennheten har tillit til at offentlige anskaffelser skjer på en samfunnstjenlig måte.

Det er vedtatt endringer i forskrift om offentlige anskaffelser og forskrift om innkjøp i forsyningssektoren, disse trådte i kraft 1. juli 2015.

For både leverandører og oppdragsgiver innebærer dette endringer av betydning for hvilke formelle krav som stilles. Fortsatt vil leverandører og oppdragsgivere oppleve at anskaffelsesregelverket stiller mange formelle krav. Endringene er først og fremst gjort på bakgrunn av oppfølgning av noen forslag fra forenklingsutvalgets rapport (NOU 2014:4), som har hatt til hensikt å forenkle og forbedre hele det norske anskaffelsesregelverket.

Offentlige anskaffelser forskrift

Endringene innebærer i korte trekk at:

  • anskaffelser under 100 000 kroner blir unntatt fra anskaffelsesregelverket
  • reglene for lukking og merking av tilbud blir oppheves
  • plikten til å kreve HMS-erklæring bli opphevet
  • grensen for å kreve skatteattest øker fra 100 000 kr til 500 000 kr
  • oppdragsgiver får mulighet til å foreta dekningskjøp
  • reglene om avrop på rammeavtaler forenkles

Forskrift om offentlige anskaffelser – FOA – endringene i detalj:

Unntak for anskaffelser under kr. 100.000,-
I dag gjelder anskaffelsesregelverket for alle anskaffelser, også de under 100 000 kroner, men da i svært begrenset utstrekning. For anskaffelser under den nasjonale terskelverdi (500 000 kroner) har oppdragsgiver riktignok betydelig fleksibilitet, men det kreves at grunnleggende prinsipper om likebehandling, gjennomsiktighet, konkurranse og forholdsmessighet er overholdt. At regelverket nå er endret har således betydning for både offentlige oppdragsgivere og leverandører til disse. For anskaffelser under 100 000 kroner vil fremgangsmåte og valg av leverandør ligge innenfor oppdragsgivers anskaffelsesfaglig skjønn.
Departementet understreker at det som hovedregel vil være fornuftig av oppdragsgiver å hente inn tilbud fra flere leverandører, men at det er oppdragsgiver som selv skal bestemme om det er hensiktsmessig for den enkelte anskaffelsen.

Krav om merket og lukket konvolutt
For å unngå unødvendig detaljregulering i anskaffelsesprosessen oppheves reglene om merking og lukking av tilbud. Det bemerkes at disse reglene vil snart bli utdatert i forbindelse med implementering av de nye EU-direktivene om offentlige anskaffelser, som stiller krav om bruk av elektronisk kommunikasjon ved innlevering av tilbud. Endringene innebærer også en opphevelse av reglene om registrering av innkomne tilbyd og tilbudsåpning, dette som følge av at registering av tilbud vil skje automatisk ved elektronisk registrering. At papirtilbudet snart er historie vil trolig gjøre det enklere for leverandørene. Man har sett mange komplikasjoner av at tilbudene har måtte vært levert fysisk til oppdragsgivere over hele landet.

HMS-erklæring
Endringene innebærer at krav om HMS-erklæring oppheves. Krav til ordnede HMS-forhold følger allerede av annet regelverk og signering av en slik egenerklæring sier lite om hvordan HMS-arbeidet i praksis følges opp hos leverandørene.

Skatteattest
Endringene innebærer at beløpsgrensen for plikten til å kreve fremlagt skatteattest heves fra 100 000 kroner til 500 000 kroner, som tilsvarer den nasjonale terskelverdien. Dette vil redusere de administrative byrdene knyttet til de minste anskaffelsene og gjøre det mer attraktivt for leverandørene å tilby sine tjenester i dette segmentet.

Midlertidig kontrakt som følge av tvist
De nye reglene vil gi oppdragsgiver mulighet til å foreta dekningskjøp dersom en konkurranse avlyses, eller dersom det er oppstått en tvist som forsinker inngåelse av kontrakt. I hvilken grad oppdragsgiver selv er skyld i situasjonen, er uten betydning. Dekningskjøp vil kun gjelde de situasjoner der oppdragsgiver har et reelt anskaffelsesbehov som det er nødvendig å få dekket raskt. Kontrakter som inngås etter dette unntaket, skal ikke ha en varighet som er lenger enn nødvendig for å gjennomføre en konkurranse etter forskriftenes del II. I tillegg plikter oppdragsgiver å sikre konkurransen om dekningskjøpet, i den grad det lar seg gjøre i den situasjonen som er oppstått.

Rammeavtaler
Endringene innebærer videre en forenkling av hvordan oppdragsgiver skal gjøre avrop på en rammeavtale. Dette vil gi oppdragsgiver noe større fleksibilitet. I tillegg innebærer endringene at muligheten for læringsklausul i kontrakter ikke Endring i reglene om offentlige anskaffelser • 3 of 3 lenger skal begrenses til bare å gjelde norske leverandører. Der det stilles krav til lærlinger, skal kravet gjelde for alle leverandører.

Oppsummert:
Totalt sett fremstår endringene av mindre praktisk betydning for leverandørene og oppdragsgiver. Regelverket endres imidlertid ikke i større grad enn at det er gjenkjennelig for leverandører og oppdragsgivere. Flere av de mest kontroversielle forslagene til forenklingsutvalget har Regjeringen ikke valgt å vedta. Dette gjør at man fortsatt vil få saker knyttet til spørsmål om avvisning som følge av vesentlig avvik og forbehold. De praktiske konsekvensene er derfor mindre hva gjelder de sakene som har medført mye klager fra leverandørene.