Offentlige anskaffelser – slik får du med SMB
Å sikre seg rimelig stor konkurranse om det oppdraget man lyser ut, har positive effekter både på kort og lang sikt. Skal man få dette til, må man i flere tilfeller gjøre en ekstra innsats for å få med seg alle småbedriftene. Hvordan man skal lykkes i det? Vi presenterer her gode råd som kan bidra til å øke oppslutningen om offentlige innkjøp fra små og mellomstore bedrifters (SMB) side.
Svært mange virksomheter er små, men er så avgjort fristet av å melde seg på i konkurransen om offentlige oppdrag. Spørsmålet er hvordan en offentlig innkjøper skal kunne greie å engasjere dem i arbeidet med å komme med tilbud. På mange måter kan det være både nyttig og klokt å gjøre en innsats for å få dette til. Den svenske organisasjon for småbedrifter, Företagarna, har laget en liste over viktige tiltak. Tilpasset norske forhold ser listen slik ut:
1. Det må være et tillitvekkende og rettssikkert system for offentlige innkjøp, og håndhevelsen av dette må være effektiv.
2. Et regelverk som sikrer åpenhet, likebehandling og rettstrygghet, er av stor betydning for de mindre bedriftene.
3. Konkurransegrunnlaget som den enkelte oppdragsgiveren lager, kan, og bør gjøres enklere. Det er i hovedsak konkurransegrunnlagenes utforming og krav som er årsaken til at offentlige anskaffelser og konkurranser fortoner seg svært kompliserte for småbedriftene.
4. Oppdragsgivere bør tenke stort – og mindre – når de skal legge premisser og grunnlag for en konkurranse. Den absolutte majoriteten av mulige leverandører hører ofte hjemme i småbedriftsgruppen.
5. De kravene som stilles i konkurransegrunnlaget må fremstå som relevante og i rimelig forhold til hva som etterspørres.
6. Miljøkrav og såkalte sosiale krav bør stilles til den varen eller tjenesten som skal anskaffes, og ikke utelukkende til foretaket som sådan.
7. Store rammeavtaler og andre store anskaffelser bør, hvis det er lovmessig mulig, deles opp i mindre deler, produktmessig eller geografisk. Rammeavtaler bør brukes mer restriktivt og med ettertanke for å unngå monopolisering.
8. Når en oppdragsgiver vet at han om en gitt tid skal ut i markedet for å anskaffe varer eller tjenester, bør han informere markedet om disse planene. Da får foretakene tid til å forberede seg. Det å utarbeide veiledende kunngjøringer må være en viktig og selvsagt del av informasjonsarbeidet.